Broccoli-brood

Aangezien ik probeer om dagelijks meer groenten aan mijn voedingspatroon toe te voegen, zijn de traditionele bokes met kaas ‘s middags van het menu geschrapt. Meestal eet ik een slaatje als lunch, of de restjes van het avondmaal van de dag voordien. Maar ik houd van afwisseling, en stiekem mis ik die boterham toch wel een beetje. Dus toen ik bij “Green kitchen stories” het recept voor broccoli flatbread tegenkwam, wist ik gewoon dat ik dit een keertje moest maken. Het is simpel, glutenvrij, lactosevrij en bomvol gezonde voedingsstoffen, wat wil je nog meer?

 

2016-04-27 10.04.34-1

Ingrediënten:

  • 1 biologische broccoli
  • 100 g amandelmeel
  • 4 eieren
  • 1 tl gedroogde kruiden naar keuze (oregano, tijm, citroen peper)
  • optionele himalayazout en versgemalen zwarte peper naar smaak
  • 1/2 tl knoflookpoeder

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 200 ° C en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Hak de broccoli grof (gebruik ook de stengel), plaats in de keukenmachine en mix tot je een fijne rijst-achtige textuur hebben gekregen.
  • Neem 4 cups van de plantaardige ‘rijst’ en doe in een mengkom.
  • Voeg 1 cup amandelmeel toe, de kruiden en meng met je handen.
  • Maak een kuiltje in het midden en voeg de losgeklopte eieren toe.
  • Nu kan je het deeg gewoon met een grote lepel onder mekaar roeren, want het is natter en losser dan brooddeeg.
  • Schep het deeg op de bakplaat en strijk het uit met een pannenlikker zodat het ongeveer overal even dik is.
  • Strooi er eventueel nog wat gedroogde oregano overheen.
  • Bak op de middelste rek in de oven gedurende 25 minuten of tot ze licht goudbruin en stevig zijn.
  • Haal uit de oven, snijd in rechthoeken  en laat afkoelen op een taartrooster.
  • Je kan ze tot 3 dagen in de koelkast bewaren.

Geef een reactie

