Kleurige bietensalade met gerookte zalm en pistachenoten

Ik houd er van om foodblogs te lezen en af te struinen voor inspiratie. zo kwam ik uit bij het blog van Sesu, een veelvraat(haar eigen woorden) en kookfanaat wonend in Amsterdam. Ze heeft een prachtig blog vol lekkere recepten die die vaak gewoon boter, suiker en room op de ingrediëntenlijst hebben staan, maar wel ook altijd verse groente en fruit als benodigdheden vereisen. Een blog naar mijn hart dus! Vooral de Koreaanse recepten intrigeerden me, maar aangezien ik geen Aziatische supermarkt tot mijn beschikking heb, niet echt uitvoerbaar voor mij.Maar niet getreurd, Sesu Chops bevat voor ieder wat wils!! Toen ik dit recept voor bietensalade tegenkwam, wist ik dat ik dit onmiddelijk wilde maken, aangezien het veel van mijn favoriete ingrediënten bevatte. En omdat ik de bietjes vers uit mijn moestuin kan halen, smaakt het des te beter!

 

2016-07-28 12.01.13-2

Ingrediënten (4personen):

  • 1 gele biet
  • 1 chiogga biet
  • Geraspte schil van 1/2 citroen
  • Sap van een halve citroen
  • 4 el. olijfolie
  • 4 tl. witte wijnazijn
  • 2 tl. honing
  • 1 sjalot, fijngehakt
  • Himalayazout
  • Versgemalen zwarte peper
  • 200 gram gerookte zalm
  • 2 avocado’s , in dunne plakjes
  • 1 hand gehakte pistachenoten
  • 1 theelepel dille, fijngehakt
  • 2 theelepels geraspte mierikswortel
  • 4 el zure room
  • 2 handjes bladgroen (rucola en jonge bietenblaadjes)

Bereidingswijze:

  • Maak een vinaigrette van de olijfolie, azijn, citroensap, geraspte citroenschil, honing en sjalot. Breng op smaak met peper en zout.
  • Schil beide bieten en schaaf ze in dunne plakjes met een mandoline. Doe de bieten in twee kommen (om verkleuring te voorkomen) en vermeng met 2/3 van de vinaigrette. Laat een kwartiertje marineren.
  • Meng de zure room met de fijngehakte dille en de mierikswortel.
  • Schik de plakken bieten op een bord.
  • Snijd de avocado in dunne plakjes, en leg ook op je bord.
  • Rol de gerookte zalm op tot een roosje, leg op de borden en schep in het midden een lepel van het mierikswortelmengsel.
  • Verdeel nu het bladgroen en de pstachenoten over de borden, en druppel er de resterende vinaigrette over.
Geef een reactie

