Oosterse courgetterolletjes.

Als ik weinig inspiratie heb om te koken, hoef ik maar een kookboek van Pascale Naessens open te doen. Makkelijke, gezonde en snel te bereiden te recepten en meestal met eenvoudige ingrediënten die ik standaard in huis heb. Vooral als ik courgettes, tomaten of aubergines heb liggen, blader ik eens graag door haar boeken. Ik volg de recepten niet volledig, maar zoek er inspiratie voor het bereiden van groenten, en maak er dan vaak een ander soort vis/vlees bij. Gezond eten was nog nooit zo eenvoudig! Er kruipt een beetje tijd in de voorbereiding, maar ik vind het het snelste werken als je eerst al de courgettes snijd en ze daarna verwerkt.

Courgettes zijn rijk aan kalium en arm aan natrium. Ook bevatten ze veel magnesium, vitamine B1 en, met name veel vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie of bij de behandeling van hart- en vaatziekten. Een gezonde groente dus, die ook nog eens calorie-arm is.

 

2017-05-25 18.30.23-b

Ingrediënten:

  • 4 courgettes

Sausje

  • 4 el geroosterd sesamzaad
  • 3 el sojasaus
  • sap van 1 citroen
  • 4 el olijfolie

Bereidingswijze:

  • Snijd de courgettes met een mandoline in lange plakjes.
  • Leg de plakjes naast elkaar op een groot werkvlak.
  • Roer de ingrediënten voor het sausje door elkaar en smeer ieder plakje met een kwastje in met de saus.
  • Rol de plakjes op en zet ze rechtop in een ovenschaal.
  • Sprenkel de rest van het sausje erover.
  • Zet ze 20 tot 25 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven.
Geef een reactie

