Zelfgemaakte ijsthee met limoen- citroenmelissesiroop.

Citroenmelisse neemt momenteel onze tuin over, de hoogste tijd dus om er siroop mee te maken. Vroeger maakte ik deze siroop altijd met citroensap, maar dit jaar heb ik er limoensap voor gebruikt. Deze eenvoudige siroop is vol smaak en lekker zoet, en is bovendien heel makkelijk te maken. En hij is een uitstekende uitvalsbasis voor een drankje. Probeer eens een klein scheutje in je gin-tonic, en je krijgt een verrassend drankje. Helaas moet er suiker in, niet alleen voor de smaak, maar ook omdat suiker werkt als een conserveringsmiddel en je de siroop dus langer kan bewaren.

Ingredienten:

  • 1 liter gefilterd water (@BRITA)
  • 250 g suiker
  • 250 ml limoensap
  • 2 kopjes verse blaadjes citroenmelisse

Bereidingswijze:

  • Doe water, citroenmelisse en suiker in een grote ketel , breng aan de kook en laat vervolgens op matig vuur pruttelen tot de suiker volledig is opgelost. Laat het daarna afkoelen tot op kamertemperatuur.
  • Roer er nu het limoensap door en laat verder afkoelen in de koelkast.
  • Filter je siroop (neteldoek of koffiefilter) en vul hiermee je gesteriliseerde flessen.
  • Als je de siroop onmiddellijk gebruikt, kan je hem nu in de koelkast zetten, en anders moet je de flessen gedurende 10 minuten wecken, zodat ze langer houdbaar zijn.

2016-07-30 18.35.09

Tijd om wat ijsthee te maken. Ik bereid mijn ijsthee in mijn mooie Blomus Tea-Jay, maar natuurlijk kan je ook in een gewone kan gebruiken. De Tea-Jay heeft slechts een totaal volume van 800 ml, maar als ik alleen thuis ben is dit meer dan voldoende. Als de kinderen thuis zijn, gebruik ik een grotere kan van twee liter inhoud. Ik goot ongeveer 75 ml van de siroop in de karaf. Aangezien het een limoen- en citroenmelissesiroop is, voegde ik ook een aantal schijfjes limoen en verse blaadjes citroenmelisse toe aan de karaf. Vervolgens vulde ik de karaf voor 2/3 met ijsblokjes en ijskoud water. In het theereservoir heb ik 2 tl. Sámova “Team Spirit” theemelange (groene thee met citroengras, Jatoba en Ginkgo) gedaan, en er vervolgens kokend water op gegoten. Het reservoir is gesloten, dus de thee kan makkelijk een aantal minuten trekken. En na een paar minuten zet je het reservoir open en loopt de warem thee over de ijsblokjes, die smelten en de thee koelt zodat je er onmiddelijk van kan genieten.

Geef een reactie

