Koolrabi-courgettesalade met pecannoten.

Met courgettes die “groeien als kool” in onze tuin, ben ik er bijna dagelijks aan het plukken. Ik heb het liefste kleine exemplaren, want daar kan je zo veel mee doen in de keuken. Vergeet je echter een dagje de tuin in te gaan, ligt daar gelijk weer zo een reusachtig exemplaar dat alleen nog maar goed is om soep mee te maken.

Maar goed, jonge courgettes dus. Je kan er courghetti mee maken, maar dat krijg ik niet echt verkocht hier thuis. Dus snijden we de courgettes in halve maantjes, mengen er nog wat andere ingrediënten door en noemen het een salade.

2017-06-21 17.07.04-3

Ingrediënten:

  • 2 kleine koolrabi
  • 2 kleine courgette
  • 75 gram pecannoten
  • 3 eetlepels walnotenolie
  • 1 eetlepel vers geperst citroensap
  • zeste van 1 citroen

Bereidingswijze:

  • Was of schil de koolrabi en courgette (ik schil ze niet) en rasp ze grof of gebruik een spiraalsnijder. (ik maak een sneetje aan de bovenkant van de groenten, ongeveer tot het midden, zodat ik mooie halve maantjes krijg met de spiraalsnijder en geen ellenlange slierten)
  • Schep de koolrabi en courgette door elkaar.
  • Maak een vinaigrette van het citroensap en de olijfolie en meng onder de groenten.
  • Hak de noten grof en strooi deze over de groenten, samen met de citroenzeste.
  • Breng op smaak met peper en zout en roer nog even goed door.
  • Eventueel kan je er nog wat fijngehakte bladpeterselie doorheen roeren.

 

TIP: deze salade is het lekkerste als je ze nog een uurtje in de koelkast zet alvorens ze te serveren.

Geef een reactie

