Boterboontjes met kerstomaatjes.

Mijn man houdt echt van bonen. Sperziebonen en boterbonen. Elk jaar zaait hij er dan ook veel te veel in onze moestuin, zodat ik elke zomer bonen sta te wecken. Nu vind ik verse boontjes veel en veel lekkerder, dus staan ze ook met regelmaat op tafel! En aangezien ik ook van salades houd, worden er dus bonensalades van gemaakt. Ik heb rode en gele kerstomaatjes gebruikt voor deze salade. Optisch is ze het mooiste met enkel rode tomaatjes, maar mijn tomatenstruiken wilden niet meewerken. De gele kerstomaatjes waren daarentegen wel rijp.

 

 

boterbonenmettomaten

Ingrediënten:

  • 400 g botebonen
  • 1 rode ui
  • 1 el witte wijnazijn
  • 250 g cherrytomaten
  • 4 el olijfolie extra vierge
  • Versgemalen zwarte peper
  • Himalayazout
  • Een handje bieslook

Bereidingswijze:

  • Halveer de ui en snijd ze vervolgens in flinterdunne ringen en meng deze met de azijn. Zet opzij.
  • Maak de boontjes proper, en snijd ze in stukken van 2 à 3 cm groot.
  • Kook de boontjes in ongeveer 8 min. beetgaar. Spoel af in een vergiet met koud water en laat uitlekken.
  • Halveer de cherrytomaten.
  • Snipper de bieslook fijn.
  • Meng vervolgens de tomaten en de bieslook met de boterbonen en de olijfolie door het uimengsel.
  • Breng op smaak met versgemalen zwarte peper en een beetje Himalayazout.
Geef een reactie

